HBO-koden

Tv-selskapet HBO har med True Blood igjen skapt serie-feber. Med suksessoppskriften filmatiske grep og uvanlige historier fortsetter de å forføre sitt publikum.

Publisert Sist oppdatert

Serier som Sopranos, The Wire, Sex and the City og Six Feet Under er alle kritikerroste, og har fått sin sendetid på norske tv-skjermer. Fellesnevneren er at de er laget på oppskrift fra det amerikanske tv–selskapet HBO, som produserer sine egne serier. Hvis man spør noen hva som er deres favorittserie, er det ikke sjelden at den er laget av nettopp dette selskapet.

Nordmenn fikk sitt første store møte med HBO gjennom Sopranos i år 2000. En mafiaboss som går til psykolog for å ordne opp i sitt problematiske liv er vel ikke den klassiske oppskriften på mafiadrama. Men så var det også dette som ga gode seertall og kritikker.

Modig produsent

Filmpoliti Birger Vestmo i P3 har fulgt mange av HBOs serier, og har flere teorier om hvorfor disse seriene er blitt manges favorittunderholdning. Han mener HBO har turt å ta sjanser, og at selskapet leverer tv-serier på andre premisser enn konkurrentene.

– De har hatt mot til å satse på uvanlige konsepter – de lager serier basert på spesielle historier, men med karakterer som er gjenkjennelige. De færreste av oss har kjennskap til hvordan et mafiamiljø som det i Sopranos fungerer, men det er fremdeles trekk ved karakterene i serien som vi kan kjenne oss igjen i.

Vestmo tror også at det har vært klokt å la serieskaperne beholde den kreative kreativen makten over serien, slik at den blir mest mulig tro mot den opprinnelige ideen.

– HBO har åpnet for at også andre nå tør å satse på smalere tv-serier. Showtime-serien Dexter er et eksempel på en tv-serie som aldri hadde blitt laget hvis ikke HBO hadde satt et eksempel som viser at dette er noe som kan slå an. Man trenger ikke lenger lage noe som alle skal kunne like, mener Vestmo.

Låner fra filmen

Den visuelle stilen er en av de viktigste faktorene for HBO-serienes populariet, ifølge Jon Raundalen, som er førsteamanuensis ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU.

– Seriene legger større vekt på stil, noe som man også har sett tidligere, i serier som Twin Peaks på begynnelsen av nittitallet. Det var en type tv-serie man aldri hadde sett før. Twin Peaks viste hvordan man med kompleks fortelling og uforutsigbare karakterer kunne skape en ny type tv-underholdning.

Raundalen mener at en helt ny type tv-serier skapes når man tar ambisjonsnivået og virkemidlene fra kinofilmen inn i tv-seriens format.

– Enkelte av de nyere HBO-seriene, som The Wire , har blitt kalt tv-serier som ikke egner seg for tv. De stiller større krav til seerne, og det har vist seg at dette er noe publikum setter pris på. Seriene tar ofte for seg lengre og mer komplekse handlingsforløp, og sammensatte karakterer, som det krever tid å sette seg inn i, forklarer Raundalen.

Han mener at folk tiltrekkes av filmatiske kvaliteter i tv-serier fordi mainstream Hollywood-film har blitt mer forutsigbar. Raundalen trekker frem HBO/BBC-serien Rome som et eksempel på hvordan filmatiske uttrykk blandes med en typisk tv-seriesjanger.

Rome er en serie som legger vekt på storslagne kulisser og kostymer, slik man er vant til å se det på kinolerretet. Historien er likevel en typisk såpeopera med drama og intriger, sier Raundalen.

Modent innhold

Førstelektor Pål Aam ved Høgskolen i Volda underviser i journalistikk, og har jobbet med både fiksjonsfilm og dokumentarfilm. Han har også skrevet manuset til den norske tv-serien Ran , og husker sitt første møte med HBOs største suksess, Sopranos .

– Serien hadde et mer modent innhold, og var ikke så glatt og uproblematisk som de andre seriene som gikk på tv på den tiden. Den var dristigere og mer avansert på flere måter, sier Aam.

Aam mener HBOs serier ble populære på et svært gunstig tidspunkt i den teknologiske utviklingen.

– Kvaliteten på seriene henger mye sammen med at dvd-salget eksploderte rundt 2000-tallet. HBO tjente godt på å selge seriene sine på dvd da, og gjør det fortsatt. For eksempel ble den siste sesongen av Sopranos delt opp i flere dvd-bokser, men folk kjøpte dem likevel. Det at de tjener så mye penger på disse boksene, gjør at de har mer penger å lage serier for, sier han.

Ømfintlige temaer

Det er ikke bare tykkelsen på HBOs pengebok som gjør seriene så populære. HBO som tv-kanal er en abonnementstjeneste i USA, og slipper derfor å forholde seg til lettskremte og konservative annonsører når de skal lage god tv. Samfunnskritikk og ømfintlige temaer som religion, sex, vold, og narkotika sensureres derfor ikke i like stor grad. Dette kan ses som noe av grunnen til at tv-publikummet trekkes mot disse seriene.

– Man kan se på tv-serier som The Wire som samfunnskritiske, og de gir et mer nyansert syn av skyggebilder i det amerikanske samfunnet, sier Aam.

Fantasy og prostitusjon

Aam peker på at de nye seriene fører til at stadig flere filmfolk ønsker å jobbe med tv-serier.

– Både filmskapere og skuespillere ser mot disse tv-seriene, og de har gjort det kult å jobbe med tv i USA. Medvirkning i tv-serier likestilles nå med filmarbeid, noe som også øker kvaliteten på seriene, sier Aam.

HBO fikk virkelig med seg storkarer fra filmindustrien da Tom Hanks og Steven Spielberg slo seg sammen i serien Band of Brothers . Deres siste prosjekt, The Pacific , handler om amerikanske marinekorps sine opplevelser i Stillehavet under andre verdenskrig, og lages etter samme oppskrift som forgjengeren. Med budsjettet, som er på over 150 millioner dollar, viser tv-selskapet at de heller ikke denne gangen er redde for å grave i pengeboka, og at de satser på en ny suksess med filmskapere på laget.

HBO later ikke til å ha glemt publikums etterspørsel etter stadig nye, smale serier: Leisure Men og Game of Thrones er to av seriene som skal sendes på HBO fra 2010. De to seriene dykker inn i verdener av fantasy og prostitusjon.

Som pionerer innen tv-serieproduksjon setter HBO nye standarer for hva folk lar seg underholde av. Serier med komplekse og uvanlige handlingsløp, ispedd filmatiske virkemidler og kvaliteter. Lar man seg bergta, kjøper man kanskje også den dyre dvd-boksen, slik at HBO kan fortsette å produsere seriemagi for tv-skjermer verden rundt.

Powered by Labrador CMS