Article Trendbyrå ser til Gløshaugen image

Trendbyrå ser til Gløshaugen

#normcore-fenomenet brer om seg blant Trondheims realfagsstudenter. Det drar trendbyrået TID nytte av.

For de som ennå ikke har fått med seg hva "normcore" betyr, vil nok de mest tilgjengelige beskrivelsene umiddelbart virke ganske tåkete. Jo visst har det med mote å gjøre, og jo visst er det en trend, men nøyaktig hva man skal se etter for å kjenne igjen en "normcorer" er per definisjon ikke klokkeklart.

For å dokumentere trenden vender nå det norske trendbyrået TID blikket mot Gløshaugen. Arbeidet inngår i et prosjekt på oppdrag fra tekstilgiganten Varner-gruppen, som blant annet driver kjedebutikkene Dressmann, Levis Store og Carlings.

– En helt naturlig omstilling

Det New York-baserte trendbyrået K-Hole, som også var først ute med begrepet, definerte det slik: " (...) Normcore vender seg bort fra en coolness basert på forskjell, og mot en post-autentisitet som bevisst velger likhet". Susanne Adler fra trendbyrået TID opererer derimot med en noe enklere variant.

– Normcore er et oppgjør med jaget om å skille seg ut. Alt i motebransjen er reaksjon og motreaksjon, så den omstillingen vi ser nå er helt naturlig, sier hun.

På spørsmål om hvorfor TID ser til Gløshaugen, er den tidligere Dragvoll-studenten Adler raskt ute med et forsvar av sitt gamle studiested.

– Vi er klar over at det virker å være et høyere antall trendbevisste Dragvoll-studenter, noe som er en naturlig konsekvens av en mer individualistisk kultur i humaniora. Som en klesmote bygget på kollektivistiske idealer er det likevel mer naturlig å ta utgangspunkt i den andre halvdelen av NTNU-campusen.

Adler legger dessuten til en annen vesentlig faktor som avgjørende for prosjektet.

– Oppfatningen om at realfag er nerdete, går hånd i hånd med at nerdebegrepet har blitt en slags hedersbetegnelse og kvalifikasjon. Det er kult å være nerd, sier hun og ler.

[ image ]
Foto: Origo.hu
FORUT SIN TID: Med sine karaktertistiske slitte jeans og turtleneck var Apple-magnaten Steve Jobs en av de som foregrep normcore-trenden.

– Gøy å bli lagt merke til

I Realfagbygget på Gløshaugen myldrer det av studenter i skytteltrafikk til og fra forelesning. Når Dusken informerer kybernetikkstudent Johannes Guttuhaugen om at et trendbyrå nylig var innom, reagerer han med vantro.

– Seriøst? Så gøy! Jeg er nok ikke blant de som ble lagt merke til, men har sett at mange her på Gløshaugen er opptatt av hvordan de ser ut, sier han.

Lenger inn i samtalen viser det seg imidlertid at Guttuhaugen ikke er kjent med "normcore", og gir studiene skylden for manglende trendbevissthet. Han rister på hodet når han får høre forklaringen.

– Jeg forstår meg virkelig ikke på motebransjen, men det trenger jeg tydeligvis ikke heller. Sånn sett er det kult at jeg kan være trendy uten å prøve, sier han.

En i mengden

Dyre allværsjakker og store skjerf flagrer forbi Duskens utsendte idet vi henvender oss til en av de få som har søkt tilflukt på en benk. Utvekslingsstudent Vincent Phu-Nguyen, som fullfører en mastergrad på sivilingeniørstudiet, ser opp mot oss med en forvirret mine, før han smiler bredt.

Hva er ditt forhold til normcore-trenden?

– Jeg liker det! I likhet med mange av mine asiatiske medstudenter er jeg veldig bevisst på å gli inn i mengden. På den måten får jeg arbeidsro, sier han.

For som trendanalytiker Susanne Adler påpeker:

– Normcore forkaster staffasjene og gir deg tid til å tenke på andre ting. Vi får bare nyte det så lenge det varer.