Debatten om de små fag
53 prosent av studiene ved NTNU ligger under kunnskapsministerens sperregrense. Mandag 7. april ble det holdt debatt om småfagenes framtid på Gløshaugen.
Universitetsavisa arrangerte mandag debatt med førsteamanuensis Terje Lohndal, studentrepresentant Merete Falck og prorektor for utdanning Berit Kjeldstad. Selv med få oppmøtte var det en livlig debatt, men det viser også et manglende engasjement hos ansatte og studentene ved NTNU.
Få studenter – ikke nødvendigvis faglig svakt
Førsteamanuensis Terje Lohndal er en av Norges mest lovende forskere. Han kommer selv fra en liten studieretning, og mener at få studenter ikke betyr liten faglig kompetanse.
– For meg betydde det å komme fra et lite studieprogram at jeg fikk mye hjelp fra faglærerne, sier Lohndal.
Lohndal sier at det heller ikke er noen forskjell i hvor mye økonomisk støtte de store og små studieprogrammene får til å forskning.
– Triveligere med få studenter
Fag- og Forskningspolitisk nestleder ved studenttinget Knut Figenschou ønsker at en ikke bare skal se kvaliteten til fagmiljøet, men også se på hvordan det utføres rekruttering til de forskjellige studieretningene.
– Det er viktig å huske på at det er i forelesninger med få studenter, hvor det er størst tilfredshet med læringen, sier Figenschou.
Han fremhever også at det viktigste for studenttinget er at prosessen med omorganisering av studieprogram går ordentlig for seg, og at det ikke skilles mellom fagretninger.
Viktig med matnyttig relevans
Prorektor Berit Kjeldstad fremhever at NTNU ikke ser eksplisitt på antall studenter. Mange momenter må vurderes, blant annet faglig nivå og forskningsmiljø når kvalitet på studieprogram skal vurderes. Økonomi er også en viktig faktor når de skal avgjøre om de skal legge ned studieprogrammer.
– Det er også viktig å se at det er en yrkesfaglig relevans i studiet. Ser studentene at det er mulig å søke jobb med det de lærer?, sier Kjeldstad.
Kjeldstad poengterer også at det er viktig at de ser på tilbudet generelt i landet, men at NTNU skal være et bredduniversitet med en faglig spisskompetanse.