Bilde 1

Debatten om de små fag

53 prosent av studiene ved NTNU ligger under kunnskapsministerens sperregrense. Mandag 7. april ble det holdt debatt om småfagenes framtid på Gløshaugen.

Publisert Sist oppdatert

Universitetsavisa arrangerte mandag debatt med førsteamanuensis Terje Lohndal, studentrepresentant Merete Falck og prorektor for utdanning Berit Kjeldstad. Selv med få oppmøtte var det en livlig debatt, men det viser også et manglende engasjement hos ansatte og studentene ved NTNU.

Fakta

Bakgrunn

  • I regjeringens tildelingsbrev for 2014, fikk universitet og høgskoler beskjed om å ikke gi undervisningstilbud til studieprogram under 20 stykker.
  • Ledelsen ved NTNU er allerede i en prosess for å legge ned eller omstrukturere flere studieprogrammer.
  • I oktober vedtar styret studieplanen for 2015. Da avgjør de også hvilke studieprogrammer som endres eller legges ned.

Få studenter – ikke nødvendigvis faglig svakt

Førsteamanuensis Terje Lohndal er en av Norges mest lovende forskere. Han kommer selv fra en liten studieretning, og mener at få studenter ikke betyr liten faglig kompetanse.

– For meg betydde det å komme fra et lite studieprogram at jeg fikk mye hjelp fra faglærerne, sier Lohndal.

Lohndal sier at det heller ikke er noen forskjell i hvor mye økonomisk støtte de store og små studieprogrammene får til å forskning.

– Triveligere med få studenter

Fag- og Forskningspolitisk nestleder ved studenttinget Knut Figenschou ønsker at en ikke bare skal se kvaliteten til fagmiljøet, men også se på hvordan det utføres rekruttering til de forskjellige studieretningene.

– Det er viktig å huske på at det er i forelesninger med få studenter, hvor det er størst tilfredshet med læringen, sier Figenschou.

Han fremhever også at det viktigste for studenttinget er at prosessen med omorganisering av studieprogram går ordentlig for seg, og at det ikke skilles mellom fagretninger.

Viktig med matnyttig relevans

Prorektor Berit Kjeldstad fremhever at NTNU ikke ser eksplisitt på antall studenter. Mange momenter må vurderes, blant annet faglig nivå og forskningsmiljø når kvalitet på studieprogram skal vurderes. Økonomi er også en viktig faktor når de skal avgjøre om de skal legge ned studieprogrammer.

– Det er også viktig å se at det er en yrkesfaglig relevans i studiet. Ser studentene at det er mulig å søke jobb med det de lærer?, sier Kjeldstad.

Kjeldstad poengterer også at det er viktig at de ser på tilbudet generelt i landet, men at NTNU skal være et bredduniversitet med en faglig spisskompetanse.

Powered by Labrador CMS