Superbilen som ikke redder verden

Tesla er det aller meste. En familiebil, en sportsbil, en høyteknologisk maktdemonstrasjon, og ikke minst, elektrisk. Det eneste den ikke er, er løsningen på klimakrisen.

Publisert Sist oppdatert

Så langt i år er Tesla Model S den mest solgte bilen i Norge, og aldri før har Statens Vegvesen registrert én bil like mange ganger som Tesla ble i mars.

Fakta

Fakta om Tesla Motors:

  • En elbilprodusent fra California.
  • Finansiert av Paypal-gründeren Elon Musk.
  • Den første modellen, Tesla Roadster, ble offentliggjort i 2006.
  • Tesla Model S kom til Norge i august 2013.
  • Tesla planlegger nå nye modeller, samt sin egen batterifabrikk for å dekke etterspørselen.

Førsteamanuensis Rune Nydal ved Program for anvendt etikk ved NTNU har lurt på hvorfor bilen er blitt så populær i Norge.

– Det er spennende, og jeg tror det er uttrykk for ett eller annet. Samtidig er det vel ganske enkelt: Kraftige biler er dyrt i Norge, og Tesla er en mulighet til å få en bil med en komfort mange ellers ikke ville hatt råd til, sier han.

Ville vært dobbelt så dyr

Med sine omkring 350 hestekrefter gjør Tesla Model S 0–100 på 5,6 sekunder, og har en toppfart på 200 kilomenter i timen. I tillegg har den både to bagasjerom og fem seter, med mulighet for å sette inn to ekstra. I Norge koster bilen i overkant av 600 000 kroner, men den er fritatt for moms- og tollavgifter som bensinbiler må betale. Ifølge bilnorge.no ville avgiftene for Tesla Model S ha kommet på omtrent 700 000 kroner. Uten subsidiene ville man måtte punge ut med over dobbelt så mye som nå.

Bilen bruker 2,36 kilovattimer per mil, noe som med dagens strømpriser betyr at bilen bruker drivstoff for omtrent kroner på mila.

– Sammen med de lave avgiftene, skyldes nok populariteten også fascinasjonen av at Tesla faktisk er en elektrisk bil. Vi har vanligvis forbundet elbiler med disse små og klumpete bilene, med liten rekkevidde og som er vonde å sitte i, men så kom Teslaen, sier Nydal.

Han tror mange er klar over at bensin- og dieselbiler må fases ut, og at Tesla gjør det mulig for oss å se alternativer.

Lar den gamle bilen stå

På en stor parkeringsplass like utenfor sentrum står den NTNU-utdannete sivilingeniøren Arne Ljones. Solen skinner i den sorte lakken på hans én måned gamle Tesla Model S.

Den eneste lyden bilen lager når den triller ut på veien er en påminnelse om å ta på sikkerhetsbeltet.

Før Ljones hørte om Tesla, var han ikke interessert i å kjøpte elbil.

– Jeg oppfattet elbiler som Nissan Leaf og de der, som ikke ville dekke mitt behov. Men jeg fikk prøvekjøre Teslaen til en kompis i høst, og syntes det var en veldig artig bil, og jeg så at den kanskje hadde stor nok rekkevidde, sier han.

I løpet av den måneden han har hatt Teslaen har han ikke rørt den gamle bilen.

– Den står og furter i hagen hjemme, og det ser ikke ut til at jeg kommer til å bruke den igjen, sier han.

Mister privilegier

Han viser fram noen av de tekniske finessene Tesla Model S har å by på. Den har ingen knapper, men man styrer det meste fra en 17-tommers, trykkfølsom skjerm.

– Teslaen har et innebygget SIM-kort, og er hele tiden koblet til internett, sier han og går inn på adressa.no. Der er hovedoppslaget at elbileiere fra 1. juni må begynne å betale for Atb sine fergeruter.

I dag har elbiler lov til å kjøre i kollektivfeltet, de får både parkere og kjøre gjennom bomringer gratis.

– Jeg tror mange av privilegiene vi elbilister har i dag vil forsvinne. I Oslo er det blitt kø i kollektivfeltene og her i Trondheim ser vi at parkeringsplassene i sentrum fylles opp av elbiler, sier han.

Avgiftfritakene for moms og toll tror han vil bestå.

– Politikerne har et ønske om flere elbiler på veiene, en politikk som har fungert. Avgiftsfritakene vil nok opprettholdes i en eller annen form, sier han.

Han sier at det selv uten disse privilegiene vil lønne seg å kjøre elbil.

– Vi kommer uansett til å sitte igjen med veldig billig drivstoff, sier han.

– Én av mange endringer

Ljones jobber med strøm, og synes derfor Tesla er ekstra interessant.

– Det er spennende å være med på et paradigmeskifte innenfor transport, synes han.

Men han tror ikke Tesla i seg selv vil revolusjonere transportindustrien.

– Jeg tror ikke dette er noe som vil endre bilhistorien, men heller én av mange endringer som kommer til å komme framover. Det kom mange standarder da vi begynte med videokasetter, og om det er Tesla som står igjen som vinneren gjenstår å se, mener Ljones.

Egentlig mer miljøvennlig?

I takt med Teslas raskt økende popularitet har mange ytret seg kritisk til den elektriske sports- og familiebilen. De mener at elbiler, og spesielt Tesla bare er en måte å redde privatbilismen og at de egentlig ikke er mindre miljøskadelige enn tradisjonelle fossildrevne biler. Det skyldes at både produksjonen har svært høye CO2-utslipp, og at strømmen bilene ikke er produsert på en miljøvennlig måte.

Ljones de store klimautfordringene forblir uløste, selv med Tesla.

– Teslaen er et glimrende alternativ til bensin- og dieselbilene, men for at den skal være miljøvennlig, må bilen og strømmen den bruker produseres på en miljøvennlig måte. Det er mange industrier som må endres, ikke bare bil- og transportindustrien, sier han.

Han mener likevel at bilen kan spille en viktig rolle.

– Den har presset grensene for miljøvennlig teknologi, og ikke minst folks oppfatning av hva man kan få til med grønn energi. Dette er bare ett eksempel på en ny type teknologi jeg tror det vil kommer mer av, sier Ljones.

Førsteamanuensis Nydal ved Filosofisk institutt på NTNU mener man må skille mellom to ting når man ønsker å vurdere hvor miljøvennlig Teslaen er.

– Jeg har et litt ambivalent forhold til Tesla. Isolert sett er det omstridt om bilen Tesla kommer godt ut av miljøregnskap, sier han.

Nydal tror det mest miljøvennlige er å gå eller sykle. Dessuten mener han vi må holde fokuset på utvikling og tilrettelegging for kollektive transportalternativer snarere, enn å kun tenke videreutvikling av bilismen.

– På den andre siden må vi ikke undervurdere utfordringene ved å skifte energiplattform. Vi er i en situasjon der alle er enige om at vi må ha en omstilling, og Tesla stimulerer oss til å se for oss mulighetene som ligger i alternative teknologier, forteller han.

Powered by Labrador CMS