- Ikke misbruk obligatorisk oppmøte

Studenter ved HiST kan pålegges oppmøte gjennom praksis og ferdighetstrening. Definisjon av «ferdighetstrening» er derimot uklar, og pedagogstudentenes representant ved HiST mener forelesere misbruker den nye forskrifta.

Publisert Sist oppdatert

Landsstyrerepresentant Tobias-Fogth-Jakobsen for Pedagogstudentene ved HiST reagerer på at voksne studenter med ansvar for egen læring pålegges oppmøte.

– Jeg er ikke prinsipielt imot obligatorisk oppmøte, men mener at motivasjonen til læring skal komme innenfra, sier Foght-Jakobsen.

Nestleder i Pedagogstudentenes lokallag, Jonas Torp Årset, sier seg enig med Fogth-Jakobsen. De tror begge at de fleste studentene er av samme oppfatning, og de kan begge fortelle om obligatoriske forelesninger som ikke har vært annet enn teori og Powerpoint.

– Begrepet «ferdighetstrening» blir definert ulikt av forelesere. Det er i tillegg forelesere som «misbruker» dette til å kreve at studentene møter opp. Ferdighetstrening er viktig for å tilegne seg spesifikke evner som kreves i profesjonsretta utdanninger, og må derfor være noe annet enn det man kan lese seg til gjennom pensumlitteraturen, mener Fogth-Jakobsen og Årset.

Rett til å kreve oppmøte

Øystein Wormdal er rådgiver ved avdeling for lærer- og tolkeutdanning på HiST og sier seg enig i at ferdighetstrening mangler en klar definisjon. Likevel omtaler han forskriftsendringen som viktig. Wormdal synes det er for tidlig å kunne si noe om hvordan endringen fungerer, da den trådte i kraft 1.august i år.

– Forelesere kan gjennom ferdighetstrening stille krav til at studentene møter opp. Da må det være kunnskap studenten ikke kan tilegne seg på egen hånd. Vi legger vekt på studentaktive arbeidsformer, sier han, og trekker frem fysisk aktivitet i kroppsøvingsfaget og laboratoriearbeid i naturfagundervisningen som eksempel på ferdighetstrening.

Wormdal har inntrykk av at oppmøtet blant studentene har vært lavere de siste årene. Fogth-Jakobsen omtaler den langvarige diskusjon på HiST om obligatorisk oppmøte som en brannfakkel.

– Høsten 2013 ble det innført krav om 80 prosent oppmøte. Etter sterk misnøye fra studentene ble endringen revidert med umiddelbar virkning i februar i år, informerer Fogth-Jakobsen.

Må stille større krav til forelesere

Fogth-Jakobsen og Årset er begge lærerstudenter på fjerdeåret, og poengterer viktigheten av flinke forelesere.

– Det er viktig at studentene også stiller krav til sine forelesere. Man kan ikke forvente at alle forelesere lager show, men studentene må kunne kreve en god grunn til å komme på forelesning. Hvis ikke er det nok mange som foretrekker å lese på egen hånd, tror Fogth-Jakobsen.

– Obligatorisk oppmøte er ingen god løsning. I stedet må HiST fokusere på gode forelesninger som studentene ser verdien av å få med seg. Motivasjonen må komme innenfra.

God dialog mellom studenter og ansatte

Både Wormdal, Fogth-Jakobsen og Årset er tydelig på at dialogen mellom studentene og de ansatte på HiST er god. Terskelen for å ta kontakt er lav.

– Studentene er veldig flinke til å ta kontakt, og så finner vi løsninger som er gode for alle parter. Vi har også god kontakt med studentforeningene, sier Wormdal.

Powered by Labrador CMS