Joey Bada$$ - B4.DA.$$

UKAS ALBUM: Joey Bada$$ - B4.DA.$$

I en tid der et utall unge, ignorante, molly-diggende rappere slår igjennom, gir ikke «B4.DA.$$» bare et annet alternativ til «penger, bitches og svære gønnere», men en skive med garantert lang levetid.

Publisert Sist oppdatert

Det er nesten 3 år siden den 17-årige Joey Bada$$ tok internett med storm med debutmixtapen 1999. Gamle hiphop-hoder poppet champagnen i ekstase over at ikke alle blant den yngre garde av rappere er ignorante brødhuer ute etter dop og party, for det finnes enda unge samfunnsengasjerte rappere. Joeys jevnaldrende ble brått introdusert til en sound forut for deres tid med skitne og grisete beats fra et 90-talls New York, og ikke minst en rapper som er både intimiderende og tankefull. Med sitt rapcrew Pro Era har han åpnet for at «hiphopens gullalder» får sin renessanse.

Fakta

LYST PÅ MER?

Feber er Radio Revolts hiphop-program, og gir deg rykende fersk rapmusikk og litt trivia ispedd jovial sjitprat hver fredag mellom kl. 18 og 20. Topp stemning! Følg oss på Twitter, Facebook og Instagram

Turbulens

Mye har skjedd for Joey, som kanskje er den mest relevante unge rapperen nå, siden han slo gjennom. Knapt et halvt år etter gjennombruddet mistet han den minst like flinke rapperen og barndomskompisen Capital Steez. Videre har han gjort den vante undergrunnstraveren Statik Selektah til fast DJ og husprodusent, og blitt tatt under vingen til den legendariske DJ Premier, opphavsmannen til sounden Joey så sårt dyrker.

Sist, etter nyttår, ble det furore da han postet et privat bilde av Malia Obama iført Pro Era-skjorte på Instagram (Det Hvite hus ropte «Varsku!» da Obama-døtrene skjermes for eksponering på nett).

Forventningene til debutskiva B4.DA.$$, oversatt fra gatelingoen til «Before da money», er enorme, særlig etter den noe skuffende Summer Knights.

Imponerende samarbeid

Joey kjører for det meste sitt eget løp på mikrofonen og har begrenset de store samarbeidene til det rent instrumentelle. Men fy for en produksjonsliste! I tillegg til Statik Selektah og DJ Premier, dukker Joey opp på en Hit-Boy-beat (Du husker vel «Niggas in Paris»?) og selvsagt Pro Era-medlemmene Chuck Strangers og Kirk Knight. Den største overraskelsen er riktignok den avdøde soul-entusiasten J Dilla, også kjent som din favorittprodusents favorittprodusent, som står for en beat i samarbeid med The Roots.

På skiva viser Joey Bada$$ seg som imponerende fleksibel og allsidig, der han går fra god, gammel og hard spytting på låter som «Christ Conscious» og «Big Dusty», til rollen som ghetto-reporter i den sjelfylte «Like Me», produsert av J Dilla og the Roots. Han fortsetter dunkelt med en påtatt overlegen holdning på «No. 99» om politibrutalitet som et oversett samfunnsproblem.

Det er dog som sentimental at Joey virkelig viser integritet. På «On & On» får vi en skreddersydd symbiose av beat og rap som får tårene til å trille. Over en forførende beat leverer Joey et av sine beste vers noen sinne, om tiden etter at Capital Steez døde.

Gjenglemt sjel

20-åringen er opptatt av å tippe hatten for raplegender, men bevisst transformerer han Wu Tang Clans ikoniske "cash rules everything around me" til "cash ruined everything around me" på «Paper Trail$». Gjennomgående er det at han forsøker å sette ghettoens materialisme på dagsordenen.

Å hevde at B4.DA.$$ kun er et nostalgisk dypdykk i 90-tallets østkyst-rap ville vært snevert. Joey forsøker åpenbart å hente igjen hiphopens gjenglemte sjel, men dette er til dels instrumentelt. Målet hans er å omvende overfladiske ghettoverdier og institusjonell undertrykkelse, et problem som er minst like regjerende nå som for 20 år siden.

Joey Bada$$ leverer en solid debut, og beviser at det er mulig å være samfunnsengasjert og likevel spytte flammer. Dette klarer han uten å moralisere for mye, men framstår heller som pragmatisk. I en tid der de samme menneskene som blir med på opptøyene i Ferguson finner et hedonistisk paradis i ignorant og materialistisk rap, er Joey Bada$$ utvilsomt en verdifull artist. Med dette sørger Joey Bada$$ for en ideell start for hiphop-sjangeren i 2015.

Powered by Labrador CMS