Ukonvensjonelle favoritter

Filmofil gir deg storfavorittene til å vinne Beste Film under kveldens Oscarutdeling.

Tekst: Frida Hempel og Jan Markus Johannessen

Fakta

  • I 2009 fordoblet man antall nominerte til Beste Film fra fem til ti
  • Oscar-komiteen er sammensatt av produsenter, regissører og andre filmpersonligheter
  • Andre laug deler ut egne priser før Oscar-utdelingen som sier noe om hvem som kan vinne.
  • Årets nominerte til Beste Film er Birdman, Boyhood, American Sniper, The Grand Budapest Hotel, Selma, The Imitation Game, Whiplash og The Theory of Everything.

Oscar-utdelingen er en av de få prisene som både er viktige innad i industrien og utad blandt filminteresserte. Priser som Gullpalmen fra Cannes og Gullbjørnen fra Berlinalen har en større kunstnerisk tyngde. Og om du ser på tidligere utdelinger, er det større treffsikkerhet i forhold til hva ettertiden husker. For eksempel innså Cannes-juryen at Pulp Fiction var årets viktigste film, mens Oscaren gikk til Forrest Gump. Til tross for dette er det Oscar-utdelingen publikum har sterkest forhold til og samles for å se selv om den deles ut natt til mandag.

Den viktigste av prisene som deles ut er Beste Film. I år har vi kun åtte av ti nominerte. Selv om prisene i utgangspunktet skal være uavhengige sitter mange i flere juryer og slik kan vi få en pekepinn på hva sluttresultatet blir.

Den virkelige konkurransen

Årets Oscar-utdeling har to virkelige favoritter. Den første er Birdman, en film om en aldrende superheltskuespiller som setter opp et teaterstykke for å motbevise at glansdagene er forbi. I Birdman er det filmspråket som skiller seg ut. I løpet av den to timer lange filmen er det kun to synlige klipp. I det andre hjørnet har vi Boyhood, en rolig film der vi følger en gutt gjennom oppveksten. I Hollywood er det vanlig å bruke spesialeffekter eller ulike skuespillere. At Richard Linklater krevde den skulle spilles inn over faktiske tolv år, viser en uvanlig sterk kunstnerisk visjon.

Til Oscar-utdelingen å være er begge disse filmene ganske utypiske nominasjoner. Tidligere år har beste film ofte gått til konvensjonelle filmer som for eksempel 12 Years a Slave og Kongens Tale. For en gangs skyld har vi faktisk to av årets mest spesielle filmer opp mot hverandre, og det er vanskelig å si hva som kommer til å tippe vektskålen mot den ene.

De håpefulle

Den neste kategorien er filmene som ikke har stukket av med noen av hovedprisene under andre prisutdelinger, men likevel kan vinne. Den viktigste er The Grand Budapest Hotel, filmen hylles som Wes Andersons beste film. Han har tidligere vært nominert flere ganger, men aldri vunnet til tross for at mange ser på ham som en av de største levende regissørene. En mindre sannsynlig film er Clint Eastwoods patriotiske hyllest til soldatlegenden Chris Kyle, American Sniper. Eastwood har allerede flere nominasjoner og seire bak seg. Men at han skal vinne for en av sine dårligere filmer er usannsynelig. Deretter har vi The Imitation Game, regissert av norske Morten Tyldum. Filmen er nominert til ikke mindre enn 8 Oscar. Men dersom en såpass ordinær film skal ta innersvingen på de andre sterke kandidatene, blir året 2015 husket som “Året da Birdman ble snytt”.

Usannsynelige utfordrere

Til slutt har vi de filmene som har lavest odds for å vinne den gjeveste Oscar-prisen: Theory of Everything, Selma og Whiplash. På grunn av den manglende konkurransen disse nominerte bidrar til så vil mange tilbake til fem nominerte. I realiteten er filmene ute av konkurransen, men i alle fall to av filmene har en sjanse i andre kategorier. Fra Theory of Everything har man Eddie Redmayne som Stephen Hawking, årets storfavoritt for beste skuespiller. Whiplash har J.K. Simmons som kan vinne beste mannlige birolle for den psykopatiske dirigenten Fletcher. Selma er kun nominert for beste sang, og filmen står i fare for å ikke få en eneste trøstepris.

Det er mye man kan si om Oscarprisen. Prisen overrasker sjeldent. Den har gjentatte ganger oversett filmer som blir stående som mesterverk, og gitt priser til forglemmelige filmer. Allikevel er det hevet over all tvil om at Oscars er en kulturinstitusjon som har kommet for å bli, og at det er en relevant seremoni for alle som er både litt eller veldig interessert i film.

Varm opp til nattens Oscarutdeling med Filmofils Oscarsending.

Powered by Labrador CMS