Historisk håndverksfilosofering

Med en vidfavnende utstilling i historiske omgivelser klarer David Breida å spille på konteksten for å fremme verkene sine.

Publisert Sist oppdatert

Oh the sisters of mercy er Punktets andre utstilling denne våren. Utstillingen finner sted på Bakke gård, rett ved Trondheims egne kunstakademi. Det er David Breida som står bak utstillingen som har som målsetning å filosofere bredt om håndverkstradisjoner som et bindende medium oss mennesker i mellom. Det kan høres ut som et hårete mål, men takket være flott valg av lokalitet og hvor godt verkene blir inkorporert i lokalet, så skal det mye til for å skuffe.

Fakta

  • Punktets visningsrom er et prosjekt drevet av kunsthistoriestudenter ved NTNU.
  • Visningsrommet er stedsuavhengig. Oh the sisters of mercy finner sted på Bakke gård.
  • Vårens tema er kunst og sted
  • Punktet er non-profit og drevet på frivillig basis av studenter, støttet av NTNU og Trondheim Kommune.

Utstillingen består av fire verk. I det første rommet henger seks forskjellige ark med noe som minner om broderimønster. Disse henger mellom to enkle trekonstruksjoner. Etter dette henger det et blyglass med geistlige konnotasjoner i døråpningen som leder til neste rom. Der finner du de to siste verkene, hvor det tredje er et projektert bilde av en gammel hånd som jobber med ull. Den siste konstruksjonen er en oppsettning av avlange glassfirkanter som er opplyst. Dette er kronen på verket, og pirret min interesse. Spesielt måten kunstneren bruker lyset er spennende. Skyggene bøyer seg over glasset grunnet hvelvingen der det er plassert.

Oh the sisters of mercy bruker altså kjelleromgivelsene godt. Her finner du den eneste gjenværende bygningsstrukturen etter klosteret som eksisterte fram til reformasjonen. Verkene eksisterer i samsvar med denne eldgamle kjelleren og blir ikke for dominant. Kunstneren bruker rommet og strukturene for å fremheve verket, og skape et samspill mellom verk og lokalitet.

Utstillingen gjør et redelig forsøk i å illustrere hvordan håndverket binder oss sammen på tvers av landegrenser og generasjoner. Kunstneren favner nok for bredt i denne sammenhengen. Breidas tematisering av Bakke gårds klosterfortid redder utstillingen, og tar den til et nytt nivå. Åndeligheten kommer fram, og utstillingen tar filosofiske tendenser. Glassøylene minner om noe dratt ut av hulelignelsen, og gir assosiasjoner til hvordan vi tolker og skaper virkeligheten.

Punktets siste utstilling denne våren er stort sett vellykket. Kjelleren i Bakke gård sin historiske aura gjør utstillingen godt. I tillegg har Breida jobbet veldig godt med omgivelsene, og utstillingen etterlater kunstpublikumet undrende og filosoferende. Det anbefales å ta seg en tur til kjelleren før det stenger 21. april.

Powered by Labrador CMS