Vil normalisere dysleksi blant unge

Studentene ved Norges Kreative Høyskole vil informere om dysleksi gjennom boken Skriveleif lager uro.

Publisert Sist oppdatert

«Den Store Saken» er et prosjekt som arrangeres hvert år for andreklassinger som studerer reklame ved NKH. Oppgaven er både et prosjekt og en konkurranse, der elevene får tre uker på å lage et ferdig produkt. I år ble de bedt om å lage en oppgave rettet mot dyslektikere.

– Hvis vi vinner kommer Dysleksiforbundet til å bruke vårt bidrag, forteller Helene Nybøe, en av studentene bak prosjektet.

Påvirker barns selvbilde

Sammen med Georg Andresen, Rikka Linda Fredly og Lars Hesta bestemte Nybøe seg for å lage en barnebok om monsteret «Skriveleif», som går rundt og kludrer til ordene.

– Vi har valgt å rette boken mot barn fordi det vil hjelpe unge dyslektikere å forstå hva det vil si å være ordblind. Å oppdage at man leser saktere enn andre barn kan oppleves svært tungt, og det påvirker barns selvbilde på en dårlig måte, sier prosjektleder Andresen.

Videre forteller de at de med boken vil endre folks holdninger til dysleksi.

– Mange tenker at dyslektikere er dumme, men ved å gi informasjon om tema kan slike holdninger forebygges, sier Nybøe.

Ingen nasjonale retningslinjer

Leder Caroline Solem av Dysleksiforbundet mener at den største utfordringen Norge har i dag overfor unge dyslektikere er at det ikke finnes klare retningslinjer for hvordan grunnskolen skal håndtere dyslektikere.

– Vi mener det er uforsvarlig at det ikke finnes nasjonale retningslinjer. Slik det er nå er det opp til hver enkelt skole hvordan det skal gjøres. Det blir dermed stor forskjell på hvilken kunnskap de forskjellige skolene har om tema, sier Solem.

Hun stiller seg positiv til ideen om en barnebok.

– Det meste som finnes av informasjon om dysleksi er rettet mot fagfolk og foreldre.

Verktøy i skolen

– En førskolelærer i Trondheim kommune sa at boken kunne brukes som et verktøy i skolen. Hvis vi ikke vinner konkurransen så vil vi fremdeles prøve å få gitt ut boken på et eller annet vis, sier Andresen.

Studentene vil forsøke å få boken publisert uavhengig av utfallet av konkurransen. Hvis de ikke vinner vil de prøve å gå gjennom forskjellige forlag eller prøve å få boka inn i grunnskolen gjennom kommunene.

– Boken har forbedringspotensial, så vi planlegger å jobbe mer med den. Det vi har nå er kun et førsteutkast. I neste runde kommer vi til å jobbe tettere i dialog med fagfolk, for å få bredere kunnskap om temaet, forteller Andresen.

Powered by Labrador CMS