Den syke journalistikken

Tjuvlåning og klikkhoring. Hva skjer med journalistikken når integriteten kastes på dør?

Publisert Sist oppdatert

Dagens journalistikk er midt i et hamskifte. Med nedgang i avisopplag og flere kanaler som konkurrerer om leserne, blir det stadig vanskeligere for papir- og nettaviser å tjene nok til at alt går rundt. Der man før kunne stole på salg av aviser for å klare seg, er det nå nettbaserte reklamer og annonser som er den viktigste inntektskilden. Avisene blir helt avhengige av klikk, et hensyn som stadig oftere rangeres over kvalitet eller integritet.

Du vil ikke tro hvor dumme disse overskriftene er og hvilke tanker jeg gjør meg om avisene som bruker de.

I begynnelsen var det buzz-sider spesialisert på klikkhoring. Nå er det knapt ei nettavis som avstår fra å bruke «du vil ikke tro...» eller «sjekk hva som skjer når…» for å lokke leseren til å klikke på saken. Er ikke lenger en informativ og fengende overskrift nok? Svaret ser ut til å være nei. Men er det egentlig avisene som skal ha skylda, eller er det leseren som ikke kjenner igjen god journalistikk? Må vi lures inn på kuriøse saker med elendige overskrifter fordi vi ikke bryr oss om de viktigere sakene?

Integriteten kastet på dør?

I sommer har det kommet flere avsløringer om saker hvor norske journalister har latt seg inspirere av utenlandske aviser i for stor grad. At en skribent ønsker å kaste integriteten på dør og presentere stoff som ikke er ens eget er ille. Like uforståelig for meg er det at man tror at man kan komme unna med det i dagens samfunn, når all verdens informasjon er et par tastetrykk unna.

Om ikke yrkesstolthet stanser plagieringen, så kan det være verdt å huske på at slike ting sjelden forblir ukjent. Det viser seg også at fenomenet desverre ikke er nytt. Tjuvlåning mellom aviser har forekommet i mange tiår. Det samme har sensasjonalisering, skjev vinkling og forledende overskrifter. Alt var altså ikke bedre før, men det forandrer ikke det faktum at dagens journalistikk ikke holder mål.

Det lukter råttent. Når journalister fra såpass anerkjente aviser som Dagens Næringsliv, for ikke å snakke om fagbladet Journalisten, blir tatt i juks så er det et sykdomstegn. Jakten på klikk har i alt for stor grad overtatt for kvalitet. Dagens marked krever en endring i journalistikken og en nytenkning rundt hva inntektskilder er.

Å opprettholde avismangfoldet vi har i dag er utrolig viktig, og for at det skal være mulig trenger økonomiske hensyn stor plass. Men det er nødt til å finnes en bedre løsning enn å la integriteten drukne i buzzfeeds, tyveri og slett arbeid. Leserne fortjener å bli ansett som såpass intelligente at heller ikke de er tjent med denne typen avisinnhold.

Om kvaliteten reduseres til det ubetydelige vil alle parter stå igjen som tapere. Journalistikken har vært, og må gjennom flere endringer for å være bærekraftig, men ingen av de foreløpige tiltakene fungerer. Jeg håper at det etterhvert utvikles en løsning på de øko nomiske problemene som ikke innebærer en fordervelse av journalistikken, og jeg krysser fingrene for at det endelige resultatet blir noe vi kan være stolte over.

Powered by Labrador CMS