Trondheim Calling: Snøskred

Pent og behagelig.

Publisert Sist oppdatert

Snøskred kjemper seg gjennom det svette lokalet, forbi publikum, opp på scenen. De er litt forsinket grunnet en overraskelseskonsert med Conor Patrick. En fyr med pinlig simple og universelle tekster, men fin sangstemme. Endelig er det Snøskred sin tur.

Den trondheimsbaserte gjengen startet i 2012 som et shoegazeband, og slapp deres første singel på tre år i høst. Dagens versjon av bandet spiller tilbakelent og tidløs indie, og jeg digger virkelig stilen. Det er deilig monotont, i positiv forstand. The National møter Ride. I en tid dominert av tracks og samples, er det forfriskende med en klassisk bandbesetning.

Vokalist Karl Klaseies stemme er pen og behagelig, og nettopp pen og behagelig er gode stikkord for konsertopplevelsen som helhet. De sier de har beveget seg vekk fra shoegazen, men de er fremdeles for et introvert band å regne. På en liten scene og i en setting med korte changeovers, er det ingen bombe at det oppstår tekniske problemer. Sett bort i fra dette, leverer Snøskred en konsert på skinner, aldeles knirkefritt.

Jeg faller for de punchy og støyete gitarene, for det unisone mannskoret, og for den strålende singelen «Lexington Hotel», som vi i Radio Revolt A-listet i forrige uke. Allikevel sitter jeg igjen med en følelse av noe uforløst, for konserten på Moskus i kveld ble for meg noe intetsigende. Det som går på skinner risikerer fort å bli kjedelig, fordi vi vet hvor vi skal. Det skal dog sies at det var tretti svært behagelige minutter, og jeg kommer til å sjekke ut plata.

Powered by Labrador CMS