Deap Vally - Femejism

Hardtslående og blytung feminisme

Publisert Sist oppdatert

I 2013 slapp duoen fra LA debutplata Sistronix. Nå, tre år senere, er garage-rock bandet aktuelle med sin splitter nye plate Femejism. Når albumet tross alt heter Femejism er det klart at duoen, som består av gitarist og vokalist Lindsey Troy og trommeslager Julie Edwards, vier mye plass til tekstene ved å gjøre de dominerende i lydbildet. Troy veksler mellom å snakke, synge eller skrike om alt i fra feminisme og kvinnefrigjøring til mer dystre temaer som angst og depresjon.

På låten “Julian” får en ukjent eller fiksjonell eks-kjæreste gjennomgå, mens på den arena-rock pregete “Gonnawanna” tar Deap Vally et oppgjør mot forventninger i samfunnet når Troy i refrenget erklærer “I’m gonna do what I wanna”. Den opprørske punkeholdningen til Deap Vally er helt klart til stede i låtmaterialet, og det blir aldri klisjéaktig eller for mye.

Til tider er Femejism et ganske mørkt album, noe som kommer frem på låta “Little Beauty Baby Queen” der Troy skriker “Hold your babies close, there is a killer on the loose” over Edwards øredøvende trommer. Inntrykket mitt av at Femejism er en dyster utgivelse forsterkes når duoen går i en tyngre musikalsk retning. I tillegg til elementer fra garage-rock, punk og blues, er det også mange tunge Black Sabbath-inspirerte riff som høres over Edwards saktegående trommer. På låter som “Bubble Baby” og “Heart Is An Animal” høres Deap Vally nesten ut som et rent metall-band, men det eksperimenteres også i lydbildet. Hva som for eksempel foregår på den merkelige låten “Post Funk” er ikke godt å vite, men den fungerer som et variert og friskt pust på et album som tross alt bare er gitar og trommer.

Deap Vally fremstår fortsatt som opprørske og badass på deres andre album. Femejism fremstår som en utrolig god mix av kvinnekamp, punk og tung garage-rock som føles dønn ærlig og er kompromissløs.

Powered by Labrador CMS