Uteliv under oppussing

Naboen er tilbake, vi har en ny sportspub med mat fra bunnen av og et taphouse med scenebrygging. Her er noen ferske utesteder i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Cock and balls

Pris for en Dahls: 69 kr (49 kr på ukedager fram til 18.00)

Cock and balls. Tits and ass.

Du har sikkert sett den fotballsparkende hanen som har tatt opp residens i gamle Familien. Hva slags utested gjemmer seg egentlig bak dette finurlige penisbaserte ordspillet? Vel, det er ikke helt godt å si.

Øx er den nye storsatsningen til folka bak Frati. Det er tydelig at de har spyttet inn en del penger.

– Vi er i ungdomstida vår. Vi prøver å finne ut hvem vi er og hva konseptet vårt er. I kjernen er vi en lokal pub, og poenget med en lokal pub er at vi bare kan gjøre hva vi vil. Det er et bra sted å slappe av med en øl eller se en fotballkamp. I tillegg lager vi mat fra bunnen av, sier innehaver Christopher Vrioni, som tidligere started Superhero Burger.

Når vi kommer innom er det tacofredag. De arrangerer også visning av MMA og fotball, i tillegg til andre matkvelder, som endless ribs, noe som høres fantastisk ut. Noe ølsted har de ingen ambisjon om å være. På tapp finner man de samme gamle. I tilegg finner man noen på flaske og ymse sprit, whisky i kategorien Jack Daniels og Johnnie Walker.

– Kanskje skal vi ha færre øl. Vi vil ikke være et sted med 30 forskjellige øl på tapp, sier Vrioni.

Interiøret preges av den blandede identiteten, den typiske mørkebrune baren, en stor hvit peis midt i rommet, direkte innblikk i kjøkkenet. Bordene er i stilen brent tre, og alt virker litt slengt sammen. På en vegg henger et par stumpeski av en eller annen grunn, og som eneste påminnelse av stedets navn står en keramisk hane ved peisen. Til tross for alt dette har lokalet en viss sjarm. Lydbildet er heller ikke det du forventer deg fra en fotballpub. Dunkende pop som jeg med min totale uvitenhet på musikk velger å kalle tropical house. Det er definitivt en ting. Tonene høres tropiske ut og musikkvideoene på storskjerm består hovedsakelig av kvinner som danser på stranda i bikini, med sjenerøse nærbilder av både pupper og rumper. Noen ganger ser du også en sportsbil som kjører ned en ensom vei. Jeg foreslår til Vrioni at dette er ganske guttete.

– Det synes jeg er ganske sexistisk, det er ikke noe annet enn det som postes på sosiale medier. Det er bare en musikkvideo, svarer han. Ja ja, filosofiske uenigheter.

ØX

Pris for en Dahls: 84 kr for 45cl

Pris på eget brygg: Det meste går for 89 kr for 45cl Øx er den nye storsatsningen til folka bak Frati. Fra interiøret å dømme er storsatsning virkelig riktig ord, det er tydelig at de har spyttet inn en del penger. I kjelleren ved Trondheim Torg finner du et stort og romslig lokale. Med så mye plass kan fallhøyden være stor og lokalet kan føles tomt hvis det er lite folk. Heldigvis for driftsleder Helena Berg Iversen er lokalet fullpakket.

– Det hele startet med et ønske om å brygge øl. Alle var veldig fornøyd med de vi lagde, og da fikk eieren litt blod på tann, sier hun.

I tillegg til den gamle kjelleren til Frati består utestedet også av et 400 år gammelt hvelv. I lufta kan du kjenne lukten av malt. Det er også en lukt som antagelig kun kan beskrives som gammel stein, hvis det gir noe mening. Interiøret er veldig stilrent og moderne, med en behagelig belysning. Her kan du ta noen veldig stemningsfulle selfies når du er ute med venner.

– Vi ønsker ikke å ha noe «type» klientell. Det skal være et sted for alle, ikke bare unge og ikke bare gamle. Det kommer kanskje mest menn, men vi har mange gjester fra begge kjønn, forklarer Iversen.

Atmosfæren er god, men det stilmessig rene designet gjør at det føles nesten formelt. Dette er stedet for å kose seg med en rolig øl. De som er ute etter litt mer «rølp» eller noe mer brunt bør kanskje se et annet sted. Men det er et godt ølutvalg med rundt tjue øl på tapp, i tillegg til en del flaskeøl. Her kan du også ta en whisky, men mer av typen single malt, med litt god alderdom. Noe som er bemerkelsesverdig med Øx, bortsett fra skrivemåten på navnet, er at brygginga av eget øl foregår inne på utestedet. Også under åpningstider. Ofte kan man se bryggmester Ulrik Wiedswang Bjerkeli i full fart med malt, humle og hele pakka.

– Bryggeområdet er jo nesten som en scene. Mange kommer for å se på og spør hva jeg gjør og hvordan alt funker. Det tar litt tid å venne seg til det, men det har vært veldig gøy. Det kommer både folk som ikke har noe erfaring med brygging og folk som brygger selv, sier han.

Bjerkeli forteller at i starten har de lagd en del gamle favoritter som pilsner, pale ale og IPA. I framtida har han lyst til å bevege seg inn i flere forskjellige typer, inkludert ting som er litt nisje. Så er det også selvsagt en juleøl på vei.

Den Gode Nabo

Pris for en Dahls: 87 kr

Pris for en Nabo-øl: 89 kr

Vi som har studert, og drukket, i Trondheim en stund har nok noen minner fra Den Gode Nabo fra da den sist var åpen. Personlig har jeg et veldig hyggelig minne av å sitte en rolig søndagskveld med et par venner og prate med bare noen få gamle gubber i lokalet. Et mindre hyggelig minne var å spy på skoene til et fadderbarn første kveld i fadderuka, for å så betale en bot på 500 kroner. Heldigvis husker jeg ikke stort av det.

Naboen stengte i fjor høst, men er nå tilbake. Det har vært noen forandringer siden sist, for det første er både eierskap og stab nytt, i tillegg er inngangspartiet med baren og badet nytt. Selve hoveddelen er den samme, den har ikke mistet sin brune sjarm eller bryggestilen. Daglig leder Kristian Kolstad ser en lys framtid i vente.

– Vi jobber med å bygge oss opp igjen. Akkurat nå har vi ikke det store utvalget vi var kjent for, men vi jobber med å komme oss tilbake. Både med sortimentet og kunnskapen, sier han.

Atmosfæren føles ganske lik som for et år siden. Området rundt baren har blitt mer lyst og åpent, noe som gjør at puben virker mer inviterende. Ifølge Kolstad er det bare én person som har sagt at Naboen ikke er det samme på grunn av at den skitne baren ikke er der lenger.

– Det er vel enten positivt eller negativt, ikke vet jeg, sier han.

Badet er kanskje ikke det første du tenker på når du skal velge utested, men kanskje burde det være det. Vi følte det var litt rart å ta bilder der, men det er et av de finere utestedsbadene jeg har vært på. Romslig og smakfullt designet, med vasker av ølfat.

Klientellmessig er det ganske godt fylt med en blanding av yngre og eldre folk.

– Vi har alltid prøvd å henvende oss til studentene. I tillegg får vi gjester fra nede i atten år til oppe i søttiåra. Det virker som alle finner noe å like her, sier Kolstad.

Powered by Labrador CMS