Studiestart
Nyheter
Reportasje
Kultur
Forskning
Kommentar
Musikk
Sport
Forbruker
Anmeldelse
Portrett
Debatt
Pstereo
Underholdning
Article Gaming i timen på Gløshaugen image

Gaming i timen på Gløshaugen

Høsten 2012 ble "Kahoot!" for første gang tatt i bruk under forelesninger i datafag på Gløshaugen. Nå sprer spillet seg som ild i tørt gress.

Det er 5 minutter igjen av forelesningen. Foreleseren deler ut en PIN-kode som studentene taster inn på smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner. Deretter starter en quiz som summerer opp dagens pensum, hvor alle i salen engasjerer seg. Svaralternativer dukker opp på skjermen, og det svares via mobilen. De kjappeste får flest poeng.

Professor i spillteknologi ved NTNU, Alf Inge Wang, er en av hovedpersonene bak kunnskapsspillet "Kahoot!".

– Det startet med en idé jeg hadde i 2006. Jeg pleide å avslutte forelesninger med en spørrekonkurranse, der et par elever fikk komme opp og svare på spørsmål. De fikk spørre publikum om hjelp, men jeg ville at alle i salen skulle være med, forteller Wang.

Bryter isen

I fjor høst bestemte Mobitroll, som er et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og det britiske selskapet We Are Human, seg for å gjøre det skikkelig, og lage et ordentlig, kommersielt produkt. Grafikere og eksperter på brukervennlighet ble involvert, og samtidig begynte Wang å inkludere «Kahoot!» i undervisningen sin. Siden har teknologien blant annet blitt brukt av flere forelesere på NTNU og til opplæring av ansatte hos IKEA.

– "Kahoot!" bidrar sosialt ved å bryte isen i en ellers stille forelesningssal. Dessuten får alle studentene testet kunnskapen sin. I tillegg får foreleser også umiddelbar tilbakemelding på hvor godt han har formidlet viktige poeng, sier Wang

Magnus Johansen går førsteåret på indøk. Han har siden høsten hatt flere emner hvor foreleseren har benyttet seg av "Kahoot!".

– Jeg synes det er et veldig bra konsept, og det er skreddersydd for forelesninger. Det kan bli litt tull med det samme stemningen i salen løsner, men jeg tror de aller fleste får mer utbytte av forlesningene med «Kahoot!», sier Magnus.

Han er positiv til at flere forelesere tar i bruk spillet i undervisning av emner hvor pensum kan tilpasses formatet.

Drømmer om Bill Gates

I løpet av de siste 6 månedene har "Kahoot!" mottatt til sammen 3,5 millioner kroner i støtte til videreutvikling. Dessuten har de blitt nominert som en av ti «startup»-bedrifter til SXSWedu, en konferanse i Texas hvor selveste Bill Gates skal delta. Her satser "Kahoot!" på å høste enda mer internasjonal oppmerksomhet.

– Bare det å bli nominert til SXSWedu i seg selv er stort, og betyr mye for framtiden til "Kahoot!". Drømmen hadde jo vært å få Bill Gates som en bruker, da hadde mye vært gjort, sier Wang.