Studiestart
Nyheter
Reportasje
Kultur
Forskning
Kommentar
Musikk
Sport
Forbruker
Anmeldelse
Portrett
Debatt
Pstereo
Underholdning
Article Studenter omfavner Gobi image

Studenter omfavner Gobi

Bildedelingsappen Gobi finner stadig fram til nye bukselommer i Trondheim. Appen har for lengst passert fjorårets store snakkis, «NTNUsnap».

Gobi har en voksende fanskare som besøker appen hyppig. Siden August i år har over 6 800 kontoer blitt opprettet på appen. Studentgründerne er strålende fornøyde med at den sosiale bildedelingstjenesten har overlevd de kritiske innledende rundene.

– Det er mange lignende bildedelingsapper som flopper tidlig. Når appen ikke blir brukt så blir den glemt, sier Lars Erik Fagernæs som er en av fem ansatte i Gobitech.

Applikasjonen brukes hovedsaklig i Trondheimsområdet, men den har også klart å spre seg til fremmede steder i verden som Bergen, Oslo og Øst-Asia.

–Vi vil først implementere all nødvendig funksjonalitet før appen lanseres regionalt og globalt. Det er allikevel komisk at vi har fått 150 brukere i Indonesia, forteller gründer Morten Stulen.

[ image ]
Foto: skjermdump (privat)
På Gobi universe kommer det mye forskjellige rundt Lunsjtider.
[ image ]
Foto: Skjermdump )privat)
En av de mer populære storyene er "Champagnekrig" en story hvor BI-studenter disser NTNU-studenter.

«Ta en Zuckerbeg»

NTNU-gründerne var kun ett møte unna å ta en «Mark Zuckerberg», og droppe ut av skolen for et semester. Guttene har et lidenskapelig forhold til Gobi og sier selv at de ikke studerer datateknologi for å bli konsulenter.

-Vi driver med noe vi liker, og den erfaringen vi får nå veier tyngre enn ti fag til sammen, sier Kristoffer Lande.

Gobi har fattet interesse og har fått mye støtte fra Trønderenergi gjennom Spark og Innovasjon Norge som henholdsvis bidrar med 20 000 og 50 000 kroner. Guttene skryter også av utviklermiljøet på NTNU og alle de som har hjulpet dem.

– Vi er veldig takknemlig for all den støtten vi har fått. Hvis vi får på plass den avtalen vi jobber med nå, så kommer det til å bli spennende for Gobi fremover, sier Lande som oppfordrer Dusken.no å komme tilbake i desember.

Selv om appen har en stor kommersiell potensial til å skreddersy reklame, så er det ikke pengene som er i fokus når de utvikler appen. Midlene de får inn går til å holde serverne i Amsterdam oprative. Investorene til Gobi viser forståelse for hvordan guttene vil utvikle appen.

-Det som motiverer oss er at vi får lage noe som vi selv synes er fett, og noe som folk synes er gøy å bruke, sier Fagernæs.

Gobikjendiser

De mest aktive brukerne har nærmest blitt til kjendiser i studentmiljøet på grunn appens rankingsystem. Mikael, hellomaggi og zuzanna er kjente navn på storyen, «Gobi univers» og har flere tusen likes hver.

-En del av strategien vår er å satse på populære brukere.Ved neste oppdatering kommer det også en egen kanal for talentfulle tegnere, forteller Lande.

Gründerne håper etterhvert at flere folk går fra de offentlige storyene til å heller opprette sine egne med utgangspunkt i idrettslaget eller vennegjengen sin.

–Jeg tror en god del grupper i Trondheim har tenkt tanken om å opprette en egen story på Gobi, sier Fagernæs.

Få penisbilder

Hvis man synes det har vært overraskende få penisbilder på bildedelingappen, så er det helt riktig. Gobi bekrefeter at det kun har vært to peniser som har luftet seg foran kamera.

–Slike bilder fjernes fortløpende fra de offentlige storyene. De private modereres i utgangspunktet ikke, men et bilde som hyppig flagges som støtende risikerer også å bli fjernet, sier Fagernæs.

Deler av teamet i Gobi stod bak snapchat-kontoene som tok byen med storm i fjor. Nakne studenter var ikke et uvanlig syn på kontoen, men etterhvert spredde såpass grovt innhold seg at kontoene til slutt ble stengt..

–Vi har ikke gått inn for å lage en app basert på nakenhet. Vi fokuserer heller på å lage noe som bidrar til samhold og deling av kule hendelser. Vi er glad for at appen har bevegd seg i den retningen den har og at folk liker den, sier gründerne.