På Fretex popup shop på Solsiden kjøpesenter kan du gå på skattejakt fra 14. -16. april.

Bruktbonanza i Trondheim

Brukthandel er i vinden som aldri før, og Trondheim preges av flere forskjellige arrangement med gjenbruk i fokus.

Publisert Sist oppdatert

Har du fått med deg brukt- og byttearrangementene på Facebook den siste tida? Den kommende helga kan du finne klær fra null til 200 kroner, perfekt for studentlommeboka.

– Fretex tok initiativ til dette og sendte mail til Primetime, som er linjeforeningen til medievitenskap ved NTNU, sier studenten Petter Skipperø, som er med å arrangere pop up-butikken som vil være å finne i helgen.

Studentstyrte pop up-butikker

Brukthandelforretningen Fretex arrangerer i disse dager Fretex Gründer Challenge, hvor studenter i Norges største byer utfordres til å utforme vintagekonsepter og pop up-butikker. Trondheim fikk en smakebit av konseptet 7. april, da «Fretex pop up-shop Epleslang» ble arrangert på Mercur kjøpesenter. Denne helgen er det «Fretex pop up-shop» på Solsiden kjøpesenter som er aktuell med sitt vintage- og brukthandelkonsept.

– Lederen vår spurte om noen hadde lyst til å være med Fretex Gründer Challenge. Vi visste ikke helt hva det var, men syns det hørtes spennende ut.

Det er i alt seks studenter fra medievitenskap som er med på å arrangere pop up-butikken på Solsiden. Konseptet arrangeres også i Bergen og Oslo. Studentene har fått frie tøyler ved arrangering og gjennomføring.

Vil få studenter til å handle bruktklær

Hva ønskes å oppnås ved slike arrangementer?

– Det er å få studenter eller yngre mennesker til å ta i bruk secondhand shopping. Å kjøpe brukte klær er allerede ganske hipt, men man ønsker vel å nå ut til de som ennå ikke kjøper secondhand. Det kan være et veldig stort skille mellom de gruppene med mennesker som kjøper brukte klær, og de som ikke gjør det, sier Skipperø.

Han tror hipsterkulturen kan ha vært med på å bygge konseptet med å handle bruktklær.

– Da vi åpna butikken i dag så var det én type mennesker som var her. Det var folk som hadde litt annerledes stil. Målet er å nå ut flere enn de som står i kø for å komme inn ved åpningstid. Trenden har nok vokst ut fra den kulturen, men det har blitt mer hipt for vanlige folk også med tida.

Skattejakt

– Det er vel opp til hver enkelt hvilke skatter man finner. Vi har alt mulig rart. Det som i utgangspunktet er veldig dyre merker, klær fra Hennes og Mauritz, retroklær uten merker, og skreddersydde dresser. Hvis klærne er brukbare, og ikke skitne eller ødelagt, har jo plagget mye verdi. Da er det varme eller fine klær til en ny person, sier Skipperø.

Miljøvennlig å bytte klær

Det er ikke bare Fretex som har fått øynene opp for pop up-brukthandel. 16. april arrangeres nasjonal klesbyttedag i regi av Naturvernforbundet, og over hele landet kan man finne arrangementer hvor du kan bytte ut klærne du har i skapet. Konseptet går ut på å ta med seg egne brukte plagg til arrangementet nærmest deg, hvor du kan få nye klær i bytte mot de du har tatt med. Man kan gå ut med like mange plagg man kom inn med. Prosjektleder i Naturvernforbundet, Johanne Sæther Houge, forteller hvorfor de har satt i gang en nasjonal klesbyttedag.

– Det vi ønsker å oppnå er at folk samles for å gjøre noe som er gøy og sosialt, samtidig som det er miljøvennlig. Vi ønsker å vise hvor enkelt det kan være å ta miljøvennlige valg i hverdagen. Det å bytte både klær, redskaper og biler er populært om dagen, og vi ønsker å bidra til at også klær kan vare lengre. Det å se at noen kan bli glade og takknemlige for noe andre hadde tenkt å kaste er jo positivt på alle måter.

Houge tror at klesbytting hjelper miljøet på på mange områder.

– For det første er det å produsere klær svært ressurskrevende. Hvis vi legger til grunn at alle hadde kjøpt nye plagg i stedet for å bytte, bidro klesbyttedagen i Sverige i 2015 til å spare 29 tonn kjemikalier, 169 tonn CO2 og 110 000 kubikkmeter vann. I tillegg håper vi jo at så mange som mulig ser verdien av å bytte klær, noe som kan gi klærne verdien tilbake. Kanskje kan klesbyttedagen påvirke folk til å ta bedre vare på det man har, og få inspirasjon til være mer miljøvennlig.

Populær trend

Klesbyttedag er en trend som kommer fra fra Sveriges Naturskyddsforeningen, søsterorganisasjonen til Naturvernforbundet. De har arrangert klesbyttedager i hele Sverige gjennom flere år. Houge innrømmer at arrangementet har vært mer populært enn de først antok.

– Naturvernforbundet har arrangert klesbyttedager tidligere, men da har det vært mindre arrangementer lokalt. I år bestemte vi oss for å prøve å gjøre dette stort i Norge også – og med 62 arrangementer så langt er vi veldig fornøyde. Vi ønsker å nå ut til så mange som mulig, det være barnefamilier, studenter eller pensjonister, sier hun.

Vi gjør oppmerksom på at Petter Skipperø og en av de andre arrangørene av «Fretex pop up-shop» på Solsiden er med i Studentmediene.

Powered by Labrador CMS