Studiestart
Nyheter
Reportasje
Kultur
Forskning
Kommentar
Musikk
UKA
Sport
Forbruker
Anmeldelse
Portrett
Debatt
Pstereo
Underholdning
Article Unge Ferrari - Romeo må dø image

Unge Ferrari - Romeo må dø

Konseptuelt overraskelses-slipp fra Norges mykeste og mest sensuelle rapper.

Først bør det adresseres at det muligens blir feil å kalle Unge Ferrari for rapper. I stor grad er han en artist som beveger i et R&B-landskap ispedd hiphop-elementer. Tematikken han tar opp på denne syvspors lange EP-en er ikke ny for hans del. Kjærlighet, sårbarhet og en hengivenhet til kvinner som han henviser til som «gudinner» er stikkord her.

Deep Purple i Trondheim Spektrum: – Gamle gutter som elsker jobben sin

Det som til stadighet imponerer meg med Unge Ferrari er at han makter å få det som i utgangspunktet kunne blitt ufattelig kleint til å låte fett, og attpåtil på norsk! Dette på tross av at linjer som «Du vet jeg får deg våt. Får deg våt som waterfalls» på låta «Jocedi 969» blir i overkant flåsete for min del. Jeg lurer likevel på om Unge Ferrari slipper unna med dette i kraft av å være nettopp Unge Ferrari.

Albumet føyer seg for så vidt inn i rekken av konseptuelle album fra norske hiphop-artister de siste årene. For å nevne noen har både Karpe, Cezinando og Lars Vaular beveget seg mer inn i konseptuelle landskap. Dette er på ingen måte feil når de får det til å fungere. EP-en tar som tidligere nevnt opp temaer som kretser rundt kjærlighet, forventinger og sårbarhet. I en introduksjonsvideo som Ferrari slapp selv rett i forkant av selve EP-slippet forteller han at den handler om at det gode møter det vonde, og at han «måtte drepe noe for å la noe annet leve».

Vår anmelder lot seg begeistre på Øya-festivalen: – Unge Ferrari stråler av sjarm, nok til å sette gjesteartistene sine i skyggen

Ferraris prosjekt gir meg dermed ganske personlige vibber, noe som igjen gjenspeiles i at EP-en bare har rom for én gjest i danske Medina på låta «Venstre». Ta et steg inn i Unge Ferraris verden og bestem selv om han virkelig greier å la Romeo dø. Han ber oss om å lytte, ikke å høre og det mener jeg denne utgivelsen fortjener. Unge Ferrari er fortsatt særegen i norsk (og kanskje skandinavisk) målestokk.