Nyheter
Debatt
Kommentar
Reportasje
Portrett
Forskning
Forbruker
Sport
Musikk
Kultur
Anmeldelse
Underholdning
UKA
ISFiT
Pstereo
Øyafestivalen
Festningen
Article Fyrverkeriet Lemaitre image

Fyrverkeriet Lemaitre

Duoen byr ganske enkelt hele Pstereo opp til dans med sine fengende og nostalgiske låter.

Allerede idet første låt er i gang dras jeg tilbake til da jeg som 18-åring så norske Lemaitre live for første gang, noe som bringer mange gode minner. Hele nostalgien forsterkes av låter som «Cut To Black», «Stepping Stone» og «We Got You», som jeg tydeligvis ikke er alene om blant publikum å merke.

Les også: Kvasitrøndersk overload

En trønderkjær favoritt, Margaret Berger, supplerer disse låtene med kvinnelig vokal. Selv om lyden på vokalen ikke strekker helt til på hennes første bidrag i konserten, tar det ikke lange tiden før det er i orden. Et annet kjent ansikt som ikke er sjelden å se på Lemaitre-konsert er gitarist Markus Neby, som også har en god evne til å engasjere publikum. Det virker dog som dansefoten ligger løst hos de fleste blant publikum fra før, noe som hever stemningen foran Kanonscenen.

[ image ]
Foto: Torstein Olav Eriksen

Det som likevel skulle gjøre konserten komplett var de fire mennene kledd i hvitt med blåseinstrument. De trer for første gang frem idet en låt dedisert til en avdød venn av duoen setter i gang, noe som uten tvil blir det mest rørende innslaget underveis i konserten.

Berger entrer scenen igjen for én av Lemaitres mest kjente låter, «Rocket Girl», som faller publikum godt i smak. Det virker på meg som Pstereopublikumet har steget et hakk høyere på stemningsskalaen sammenlignet med gårsdagen, noe jeg tror Lemaitre har noe fortjeneste for.

Plutselig har tre kvarter flydd forbi og konserten er over. Bandet har mestret å levere et fyrverkeri av et show og en høy nostalgifaktor på Pstereofestivalen.

[ image ]
Foto: Torstein Olav Eriksen