Nyheter
Kommentar
Leder
Debatt
Reportasje
Portrett
Forskning
Forbruker
Sport
Musikk
Kultur
Anmeldelse
Underholdning
UKA
ISFiT
Pstereo
Øyafestivalen
Festningen
Article Truls 2.0 image

Truls 2.0

TRONDHEIM CALLING: Etter nesten fem år borte fra rampelyset spiller han i Trondheim for første gang siden UKA-13. Truls virker mer ambisiøs enn noen gang.

Mange stiftet først bekjentskap med den karakteristiske falsetten til Truls Heggero gjennom band som Lukestar og Montée. I 2013 debuterte han under Norges trausteste artistnavn – Truls – med skiva TRVLS. Han var i Los Angeles for å spille inn oppfølgeren da manageren hans døde brått i 2015. Så ble det stille.

På Facebook-siden til artisten er det lagt ut en liten pressemelding, der det fortelles om «new label, new manager, new life». Nå er Truls aktuell med singelen «Electrified», og i den anledning var han første headliner ut på Trondheim Calling 2020 torsdag kveld.

Det hele starter på en smått merkelig måte: trommisen og DJ-en ser ut til å ha lydsjekk mens salen var fullt belyst – helt til Truls plutselig inntar scenen med alle intensjoner om å vinne publikum fra første note.

Noe usikkert beveger folk seg etterhvert fremover mot scenen, og når belysningen blir mer konsertvennlig skjønner man at festen er i gang. Det er bra med folk, men ikke nødvendigvis fullt. «Tear Me Up» ringer utover hovedsalen på Byscenen, og med ett er det som om tiden har stått stille siden 2015.

Jeg noterer meg ned en liste.

Truls har…

  • ...teft for refreng
  • ...digital vokalhjelp live
  • ...gullkjede

Neste låt ut er «Circles». Jeg skribler ned en ny liste.

Truls burde hatt…

  • ...fullt band
  • ...en egen bok, titulert «Hvordan synge falsettpop på 1-2-3»
  • ...et noe mer spennende sceneshow?

Under låt nummer tre, «In This Room», ser jeg meg nødt til å stryke det siste punktet. Da entrer tre svartkledde dansere scenen, iført store «kloder» på hodet med Truls-logoen der ansiktet ville ha vært. Det var et velkomment trekk fra artisten, og ett trekk som endelig løftet stemningen til et nivå som er Byscenen verdig.

Les også: Soft Punch slår hardt til

Konserten fortsetter fra den ene radiovennlige låten til den andre, og topper seg med hiten «Out Of Yourself» fra 2013. Det går likevel ikke så fort unna at Truls ikke rekker et par publikumsfrieri. Det er nemlig ikke tilfeldig at han spiller i byen for andre gang på tre måneder: hans trønderske aner gjør det visstnok umulig å holde seg borte for lenge.

Danserne kommer inn og ut mellom sangene og ser ut til å være flere enn bare tre. Etter avslutningslåten «The Next» blir det avslørt at det har vært minst ti forskjellige dansere fra Trøndertun som har stått for den mest fangende visuelle opplevelsen.

Det er ingen radikal forskjell på Truls anno 2015 og Truls på Byscenen i kveld, men så har han også hogd seg ut en nisje få andre i musikknorge opererer i. Mens han takker for seg og bringer alle danserne inn for en siste applaus, skuer jeg utover salen før jeg drar jeg fram notisblokken for en siste liste.

Truls 2.0 er…

  • ...ganske lik den forrige
  • ...fortsatt en eksepsjonell falsett-sanger
  • ...velkommen tilbake til Trondheim når det skulle være

Samme kveld: Glem Metallica, Van halen og Lynyrd Skynyrd. Det er bare en form for pappa-rock du bør digge – og det vet Ündergrünnen godt.